Asociace vznikla jako reakce na stále častěji se objevující dezinformace o zákazu topení dřevem,
které se šíří na internetu, ale i v odborných kruzích. AEVD v čele s Michalem Bartoškou se tak
vydává na cestu boření mýtů a své zbraně vidí zejména v edukaci a osvětě. „Chceme vzdělávat
laickou i odbornou veřejnost v tom, jak správně užívat topidla. Dá se říct, že 4 z 5 majitelů
topidel netopí takzvaně „uhlíkově neutrálně”.
Kudy vede cesta?
Díky členům, kterými jsou zejména výrobci a distributoři topidel, získala AEVD cenný kontakt
s koncovými zákazníky. Obchodní zástupci už nyní objíždějí na 350 prodejních míst v ČR
a distribuují informační materiály, aby se dostaly k zájemcům o topidla. Skrze prodejce je také
možné informace přikládat ke všem spotřebičům.
Další možnost, jak šířit svou agendu, pak AEVD vidí v práci kominíků a revizních techniků, kteří
jsou v pravidelném kontaktu s uživateli topidel a mohou jim informace předávat osobně.
Bartoška k tomu dodává: „Nezaznamenal jsem nikoho, z okruhu kamnářských a kominických
firem, kdo by řekl, že o to nemá zájem nebo že se ho to netýká. Mnozí nám proaktivně nabízejí
své dosahy – prostor v médiích, cesty, jak šířit myšlenky, vlastní prostory. Když je navštíví
obchodní zástupci s materiály, tak to velmi kvitují. Řekl bych, že to vzali za své.”
Je to venku – Poleno Povoleno!
Spolu se zahájením své činnosti vypustila AEVD také kampaň s názvem Poleno Povoleno! a zdá
se, že více než dobře plní svůj účel. „Ohlasy jsou za mě překvapivé, nečekal jsem je zdaleka v tak
hojném počtu a tak pozitivní,” vyzdvihuje úspěch kampaně Bartoška. Překvapivě rychlé reakce
přišly nejen z místních mediálních domů, které se od té doby pravidelně ozývají s dotazy, ale i ze
zahraničí. O AEVD už nyní vědí ve všech sousedních státech a došlo i k jednání s asociací
na evropské úrovni.
„Aktuálně už také řešíme nějaké věci s Ministerstvem životního prostředí. Schůzky probíhají
hned na několika úrovních, tedy nejen, co se týče ekologického vytápění, ale také dekarbonizace
ekonomiky a jsme v kontaktu i na úrovni tiskových oddělení, aby směrem k veřejnosti byla
komunikace jednotná,” popisuje Bartoška a dodává, že zájem o téma ekologického vytápění je
i na akademické půdě: „Jsme v kontaktu s Přírodovědeckou fakultou UK – mají možnosti
realizovat měření CO₂ v konkrétních lokalitách či obcích a chtějí společně s námi přesvědčit
jejich obyvatele, aby usilovali o snížení emisí. Napřesrok bychom pak mohli měření opakovat
a ideálně vidět zlepšení.”
Co se bude dít dál?
AEVD nezahálí a připravuje další kroky ve svém boji s dezinformacemi. V krátkodobém
horizontu by si ráda získala ještě více pozornosti a podpory velkých institucí, a to i na unijní
úrovni.
Za klíčové hráče v rámci šíření osvěty považuje AEVD zejména prodejce, kamnáře a kominíky.
„Chceme primárně začít edukovat tyto skupiny, aby byly schopny přesvědčivě reagovat
na chybné informace o zákazu topení dřevem, se kterými zákazníci čas od času přicházejí.
Potřebujeme jim poskytnout návod, zdroje a efektivní způsob, jak uvádět informace na pravou
míru,” shrnuje nadcházející plány AEVD Bartoška.